چکیده
هدف: مدلسازی آموزش مبتنی بر مشاهده، روشی را برای افراد مبتدی ارائه میدهد که میتوانند برای کسب مهارتهای مختلف و انجام تکالیف تحت فشار آماده شوند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر یادگیری مشاهدهای همراه با هدایت خیرگی بر عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال مبتدیها انجام شد.
روشها: شرکتکنندگان، 24 فرد مبتدی (میانگین سن: 12/3 ± 37/26) بودند که به طور تصادفی به دو گروه مشاهدهی ورزشکار ماهر با و بدون هدایت خیرگی به همراه تمرین بدنی تقسیم شدند. ابتدا پیشآزمون الگوی جستجوی بینایی و پرتاب آزاد بسکتبال گرفته شد. در روز بعد، شرکتکنندگان در پنج روز متوالی در تمرین مشاهده الگوی ماهر با و بدون هدایت خیرگی، همراه با تمرین بدنی شرکت کردند. پسآزمون، 24 ساعت بعد از مرحله اکتساب گرفته شد. دادههای گردآوری شده با دستگاه ردیاب بینایی با تحلیل واریانس مرکب 2(گروه) × 3(مرحله اندازه گیری) در سطح معناداری 05/0 بررسی شدند.
یافتهها: نشان داد گروه مشاهدهی الگوی ماهر با هدایت خیرگی در الگوی جستجوی بینایی تعداد تثبیت کمتر با مدت تثبیت طولانیتر و شاخص عملکرد بهتری نسبت به گروه بدون هدایت خیرگی داشتند.
نتیجهگیری: میتوان گفت استفاده از الگوی ماهر برای یادگیری مشاهدهای نیاز به هدایت خیرگی در یادگیری مهارتهای حرکتی دارد و احتمالاً افراد بدون هدایت مناطق غنی از اطلاعات را نمیتوانند درک کنند.
کلیدواژهها
موضوعات