چکیده
هدف: توهم بینایی، ادراک بینایی و فرایندهای برنامهریزی حرکتی را تحت تاثیر قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر توهم بینایی بر دقت اجرا و یادگیری مهارت پنجه والیبال بود.
روشها: شرکتکنندگان 72 دانشآموز دختر داوطلب (سن 97/0±40/13سال) بودند که بهطور تصادفی به سه گروه کنترل، توهم بینایی بزرگتردیدهشدن هدف و توهم بینایی کوچکتر دیدهشدن هدف تقسیم شدند. به منظور ایجاد توهم بینایی، مربع هدف با مربعهای کوچکتر از هدف (توهم بزرگ) یا مربعهای بزرگتر از هدف (توهم کوچک) احاطه شده بود. در مرحله اکتساب، شرکتکنندگان بعد از مشاهده هدف همراه با توهم ابتدا پرسشنامه خودکارآمدی را تکمیل نمودند، سپس مهارت پنجه والیبال را در 10 بلوک 30 ثانیهای تمرین کردند. 24 ساعت بعد آزمون یادداری و پس از 10 دقیقه آزمون انتقال اجرا شد.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که اثر اصلی توهم بینایی بر اکتساب، یادداری، انتقال و همچنین خودکارآمدی در اجرای مهارت پنجه والیبال معنیدار بود. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که گروه توهم بینایی بزرگتر دیده شدن هدف نسبت به دو گروه دیگر از خودکارآمدی بالاتر و یادگیری بهتری در پنجه والیبال برخوردار بود.
نتیجهگیری: دستکاری ادراکی انتظارات از عملکرد از طریق توهم بینایی میتواند به واسطه افزایش خودکارآمدی، شرایط بهینه ای را برای اجرا و یادگیری مهارت پنجه والیبال در افراد مبتدی فراهم نماید.
موضوعات