نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
به دلیل اهمیت عدم تقارنحرکتی در اجرای مهارتهایی مانند شوت فوتبال که با دو سمت بدن قابل اجرا هستند باید جلسات تمرین طوری برنامهریزی شوند که عدم تقارن حرکتی در مهارتهای دوطرفه را کاهش دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر سازماندهی تمرین بر عدمتقارنحرکتی پای کودکان 10-7 ساله در مهارت شوت فوتبال انجام شد.بدین منظور تعداد 50 پسراز3 مدرسه فوتبال با میانگین سنی 10/1 ± 26/8 سال (5چپ پا و بقیه راست پا) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به طور تصادفی به پنج گروه تمرینی دستهای پای برتر-غیربرتر، دستهای پای غیربرتر-برتر، زنجیرهای،افزایشی وکنترل تقسیم شدند. به منظورتعیین پای برتر از آزمون پا برتری کورن،برای ارزیابی الگوی مهارت از مقیاس ارزیابی الگوی شوت روی پای امیرفخریان وبرای سنجش دقت شوت ازآزمون شوت مور-کریستین تعدیل شده برای کودکان استفاده شد.آزمونهادر3مرحله پیشآزمون، یادداری وانتقال برگزارشد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درآزمون یادداری و انتقال شاخص عدم تقارن حرکتی در دقت شوت در گروه کنترل بیشترین مقدار و در گروه تمرینی افزایشی کمترین مقدار را داشت. از طرف دیگر در آزمون یادداری میانگین شاخص عدمتقارنحرکتی در الگوی شوت درگروه تمرینی افزایشی کمترین مقدار و در گروه دستهای پای غیربرتر-برتر بیشترین مقدار را داشت ولی در آزمون انتقال بین گروهها در این شاخص تفاوت معنی داری مشاهده نشد.در نهایت اینکه تمرین افزایش سطح تداخل زمینهای سبب کاهش عدمتقارن حرکتی پای کودکان در شوت فوتبال شد.
کلیدواژهها