نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامه ادراکی-حرکتی منتخب بر بهره ادراکی - بینایی کودکان پسر 5 تا 8 ساله شهرستان روانسر بود. روش تحقیق: 92 دانش آموز با میانگین سنی4/1± 2/6 به روش خوشه ای-تصادفی انتخاب و در دو گروه تجربی وکنترل قرار گرفتند. از آزمودنیهای هر دو گروه با استفاده از آزمون ادراک بینایی فراستیگ که پنج مولفه هماهنگی چشم و دست، ادراک تمیز طرح از زمینه، ادراک ثبات شکل، ادراک وضعیت در فضا و ادراک روابط فضایی را میسنجد، پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه و هرجلسه به مدت 45 دقیقه یک دوره فعالیتهای ادراکی-حرکتی را که منتج از نظریه ادراکی-حرکتی کفارت بود، گذراندند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری در سطح (05/0>P) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل اثر گروه، اثر زمان و اثر تعاملی زمان در گروه را از لحاظ آماری معنادار نشان داد. نتیجهگیری: در کل الگوی نتایج حاضر پیشنهاد میکند که برنامههای ادراکی-حرکتی منتج از نظریه ادراکی-حرکتی کفارت سبب بهبود بهره ادراکی-بینایی در کودکان میشود.
کلیدواژهها