,
نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
چکیدههدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات خودگفتاری آموزشی و هدف گزینی بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون اجرا شد. روش تحقیق: 40 آزمودنی پسر دانشجو غیر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (با میانگین سنی 6/22 و انحراف معیار44/0 سال) بدون تجربه قبلی به صورت داوطلبانه، پس از آشنایی با مهارت سرویس بلند بدمینتون، براساس نتایج پیش آزمون( 15 کوشش سرویس بلند بدمینتون) به 4 گروه با دستورالعملهای مختلف تقسیم شدند. گروهها شامل4 گروه آزمایشی(2گروه با و بدون خودگفتاری × 2نوع هدف فرایندی و عملکردی) بود. در مرحله اکتساب هر فرد 300 کوشش مطابق دستورالعمل انجام داده، سپس، آزمودنیها 48 ساعت بعد در آزمون یادداری (یک بلوک 15کوششی) و آزمون انتقال 5دقیقه بعداز یادداری شرکت کردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس عاملی مرکب با اندازه گیریهای تکراری،تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی تحلیل شد. یافتهها: یافتههای مرحله اکتساب پیشرفت آزمودنیها را درهمه گروههای تمرینی نشان داد(05/0p<)، اما تفاوت معنیداری بین گروهها در این مرحله مشاهده نشد(05/0p˃). نتایج آزمون یادداری و انتقال حاکی از تفاوت معنیداری بین عملکرد گروههای تمرینی بود(05/0p<)، بدین معنی که افراد گروههای ترکیب خودگفتاری با هرکدام از اهداف فرایندی و عملکردی یادگیری بیشتری را نسبت به افراد گروههای دارای هدف گزینی بدون خودگفتاری داشتند. نتیجهگیری: الگوی نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه خودگفتاری و هدف گزینی برای یادگیری مهارتهای حرکتی مفید میباشند. همچنین خودگفتاری درارتقاء و تسهیل یادگیری سرویس بلند بدمینتون موثر است .
- . واعظ موسوی، محمدکاظم، مسیبی، فتح الله (1387) روانشناسی ورزشی .صفحه 18، انتشارات سمت
- Ramsay,B(2000). Culers versus power walkers: is applied sports psychology all that different from applied exercise psychology?paper presented at the fourth annual eastern Canada sport and exercise psychology symposium, Kingston Ontario
- Hardy, L.jones, J.G, and gould, D. (1996). understanding psychology preparation for sport: theory and practice of elite performers. chichester: johnwiley.
- Kolovelonis A, goudas M and Dermitzaki (2012).the effects of self talk and goal setting of learning a new motor skill in physical education. International journal of sport and exercise psychology.1-15
- Lock.E.F. & Latham.G.(1994). A theory of goal setting and task performance. Englewood cliffs, N J. Prentice Hall.
- Weinberg.R,. (1992). Goal setting and motor performance: a review and critique. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise. Champaign, IL: Human Kinetics. Pp. 177-197.
- WeinbergR,. , Bruyal,. D., &Jackson.A,. (1990) Goal setting and competition: a reaction to Hall and Byrne. Journal of Sport G Exercise Psychology, 12, 92-97.
- Theodorakyis, ,Mallioui, Papaionnou., , BENECAA, ., & FILACTAKIDOAU. (, 1996) The effect of personal goals, self-efficacy, and self-satisfaction on injury rehabilitaiton. Journal of Sport Rehabilitation, 5, 2 14-223.
- Theodorakyis., , Beneca. A, ., Mallioui,, & Goudasm, . (1997) Examining psychological factors during injury rehabilitation. Journal of Sport Rehabilitation, 6, 355-363.
- Hall,H ., WeinbergR,. , &Jackson. A,. (1983) The effects of goal setting upon the performance of a circuit training task. Paper presented at the TAHPERD Conference, Corpus Christi, TX.
- Greenspamn,. J., & Feltz,D . L. (1989) Psychological interventions with athletes in competitive situations: a review. The Sport Psychologist, 3, 2 19-236.
- Papaionnou,A,Ballon,F,Theodorakis,Y, and Auwelle,YV(2004).combined effect of goal setting and self in performance of a soccer-shooting task. Perceptual and motor skills,98,89-99
- Zinsser,n , bunker, L and Williams, J,M. (2006). cognitive techniques for building confidence and enhancing performance . inJ. M. Williams (Ed), applied sport psychology:personal growth to peak performance (5thed). (pp.349-381) new York:McGraw hill
- Mahoney,M.J and avener ,M.(1977).psychology of the elite athlete: an exploratory study. cognitive therapy and research .6,225-342
- Hardy, J(2006). speaking clearly: A critical review of the self talkliterature.psychology of sport and exercise,7,81-97
- Hardy, J, hall, c, gibbs,c and greenslade, c. (2005) .self talk and gross motor skill performance : an experimental approach. Athletic insight,7(2),72-85.
- Kolovelonis A, goudas M and Dermitzaki (2011). the effect of instructional and motivational self talk on student motor task performance in physical education.psychology of sport and exercise12(2011)153-158
- Dana, amir, Vaezmousavi,mohammad, mokhtari, pouneh.(2012).belief in self talk and motor performance in basketball shooting.international research journal of applied and basic sciences. Vol,3(3), 493-498,2012
- Dagrou, E, Gauvin, L, and Halliwell, W.(1991). Mental preparation of ivory coast athlete: current practice and research perspective. International Journal of sport psychology, 22,PP:15-34
- Meyers,A.W.,Sch Lesser,R. G.ke, C. J and Cnvillier, C.(1979). Cognitive contributions to the development of gymnastics skills. Cognitive trapy and Research, 3, PP:75-84
- Palmer, S.L(1992). A comparison of mental practice techniques as applied to the developing competive figure skater. The sport psychology, 6, PP:148-155
- Thomas M, Brinthaupt, Michael B, Hein, and Tracey E. Kramer.(2009).the self talk scale: Development, factor analysis, and validation .Journal of personality assessment,91(1),82-89,2009
- هادوی، فریده (1387).اندازه گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی، صفحه 347.انتشارات دانشگاه تربیت معلم.چاپ پنجم
- Waddell, D.B., & Gowitzke, B.A (1999). Biomechanical principles applied o badminton power strokes. Bryson sport consultants, ancaster, Ontario,Canada mcmaster university, Hamilton, Ontario,Canada.
- Zimmerman,B,J and Kitsantas, a.(1997). Developmental phases in self regulation :shifting from process goal to outcome goals. Journal of educational psychology, 89,29-36
- Hatzigeorgiadis.A, Zourbanos,N,Goltsios,C, and Theodorakis, Y(2008). Investigating the func-tions of self-talk: the effects of motivational self-talk on self-efficacy and performance in young tennis players. The sport psychologist, 22,458-471
- مگیل،ای ریچارد (1387).یادگیری حرکتی. مترجمان: واعظ موسوی، محمدکاظم و شجاعی، معصومه.، صفحه 253، انتشارات بامدادکتاب. تهران
- Cutton,D.M and Landin,D.(2007). The effects of self talk and augment feedback on learning the tennis forehand. Journal of applied sport psychology,19,288-303
- Johnson, J, Hrycaiko,D.W,Johnson,G.V and Halas,J.M(2004). Self talk and femal youth soccer performance .the sport psychologist, 18,44-59
- Landin,D and Hebert,E.P(1999). The influence of self talk on performance of skilled female tennis players. Journal of applied sport psychology, 11,263-282
- Perkos,S, theodoriakis Y and Chroni,S(2002). Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball player with instructional self talk. The sport psychologist,16, 368-389
- Weinberg, R, and Gould, D.(2007). Foundations of sport and exercise psychology(4thed). Champaign, IL:human kinetics.
- Coker,C.A,Fishman,M.G and Oxendine, J.B. (2006). Motor skill leraning for effective coaching and performance. In J.M. Williams. (ED), applied sport psychology: personal growth to peak performance 17-39. New York NY: McGraw hill
- Hatzigeorgiadis, A, Theodorakis,Y and Zoubanos, N.(2004). Self talk in the swimming pool:the effects of self talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied sport paychology,16,138-150
- kitsantas, A and Zimmerman,B,J(1998).self regulation of motor learning: a strategic cycle view. Journal of applied sport psychology, 9,413-422
- Zimmerman,B,J and Kitsantas,a.(1996). Self regulation of motor skill: the role of goal setting and self recording. Journal of applied sport psychology,8,60-75
- Wulf,G.(2007).attentional focus and motor learning : A review of 10 years of research. E-Journal Bewegung und Training,1,4-14
- Zimmerman,B,J.(2000).attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In M boekaerts, p.r.pintrich and M. zeinder(eds), handbook of self-regulation (pp.13-39). san diego, ca: academic press. Journal of applied sport psychology, 10, 220- 239
- Theodorakis, Y, Wienberg, S, Natsis,K, DomumaE. (2001).The effects of motivational versus instructional self talkon improving motor performance. Perceptual and motor skills,92, 309-315
- Landin, d.(1994).the role of verbal cues in skill learning. quest, 46,299-313