palette
اثرات خود گفتاری آموزشی و هدف گزینی بر اکتساب، یادداری و انتقال سرویس بلند بدمینتون
ابراهیم نوروزی سید حسنی, علی حیرانی, شهاب بهرامی

چکیده

چكيده

هدف:  تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات خودگفتاری آموزشی و هدف گزینی بر یادگیری سرویس بلند بدمینتون اجرا شد. روش تحقیق: 40 آزمودنی پسر دانشجو غیر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (با میانگین سنی 6/22 و انحراف معیار44/0 سال) بدون تجربه قبلی به صورت داوطلبانه، پس از آشنايي با مهارت سرويس بلند بدمينتون، براساس نتایج پیش آزمون( 15 کوشش سرویس بلند بدمینتون) به 4 گروه با دستورالعمل‌های مختلف تقسیم شدند. گروه‌ها شامل4 گروه آزمایشی(2گروه با و بدون خودگفتاری × 2نوع هدف فرایندی و عملکردی) بود. در مرحله اکتساب هر فرد 300 کوشش مطابق دستورالعمل انجام داده، سپس، آزمودنی‌ها 48 ساعت بعد در آزمون‌ یادداری (یک بلوک 15کوششی) و آزمون انتقال 5دقیقه بعداز یادداری شركت كردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل واریانس عاملی مرکب با اندازه گیری‌های تکراری،تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های مرحله اکتساب پیشرفت آزمودنی‌ها را درهمه گروه‌های تمرینی نشان داد(05/0p<)، اما تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها در این مرحله مشاهده نشد(05/0p˃). نتایج آزمون یادداری و انتقال حاکی از تفاوت معنی‌داری بین عملکرد گروه‌های تمرینی بود(05/0p<)، بدین معنی که افراد گروه‌های ترکیب خودگفتاری با هرکدام از اهداف فرایندی و عملکردی یادگیری بیشتری را نسبت به افراد گروه‌های داراي هدف گزيني بدون خودگفتاری داشتند. نتیجه‌گیری: الگوي نتایج پژوهش حاضر نشان دادکه خودگفتاری و هدف گزینی برای یادگیری مهارت‌های حرکتی مفید می­باشند. همچنين خودگفتاری درارتقاء و تسهیل یادگیری سرویس بلند بدمینتون موثر است . 
واژگان کلیدی
خودگفتاری آموزشی، هدف فرایندی، هدف عملکردی، یادگیری حرکتی، بدمینتون، سرویس بلند

منابع و مآخذ مقاله

. واعظ موسوی، محمدکاظم، مسیبی، فتح الله (1387) روان‌شناسی ورزشی .صفحه 18، انتشارات سمت

Ramsay,B(2000). Culers versus power walkers: is applied sports psychology all that different from applied exercise psychology?paper presented at the fourth annual eastern Canada sport and exercise psychology symposium, Kingston Ontario

Hardy, L.jones, J.G, and gould, D. (1996). understanding psychology preparation for sport: theory and practice of elite performers. chichester: johnwiley.

Kolovelonis A, goudas M and Dermitzaki (2012).the effects of self talk and goal setting of learning a new motor skill in physical education. International journal of sport and exercise psychology.1-15

Lock.E.F. & Latham.G.(1994). A theory of goal setting and task performance. Englewood cliffs, N J. Prentice Hall.

Weinberg.R,. (1992). Goal setting and motor performance: a review and critique. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise. Champaign, IL: Human Kinetics. Pp. 177-197.

WeinbergR,. , Bruyal,. D., &Jackson.A,. (1990) Goal setting and competition: a reaction to Hall and Byrne. Journal of Sport G Exercise Psychology, 12, 92-97.

Theodorakyis, ,Mallioui, Papaionnou., , BENECAA, ., & FILACTAKIDOAU. (, 1996) The effect of personal goals, self-efficacy, and self-satisfaction on injury rehabilitaiton. Journal of Sport Rehabilitation, 5, 2 14-223.

Theodorakyis., , Beneca. A, ., Mallioui,, & Goudasm, . (1997) Examining psychological factors during injury rehabilitation. Journal of Sport Rehabilitation, 6, 355-363.

Hall,H ., WeinbergR,. , &Jackson. A,. (1983) The effects of goal setting upon the performance of a circuit training task. Paper presented at the TAHPERD Conference, Corpus Christi, TX.

Greenspamn,. J., & Feltz,D . L. (1989) Psychological interventions with athletes in competitive situations: a review. The Sport Psychologist, 3, 2 19-236.

Papaionnou,A,Ballon,F,Theodorakis,Y, and Auwelle,YV(2004).combined effect of goal setting and self in performance of a soccer-shooting task. Perceptual and motor skills,98,89-99

Zinsser,n , bunker, L and Williams, J,M. (2006). cognitive techniques for building confidence and enhancing performance . inJ. M. Williams (Ed), applied sport psychology:personal growth to peak performance (5thed). (pp.349-381) new York:McGraw hill

Mahoney,M.J and avener ,M.(1977).psychology of the elite athlete: an exploratory study. cognitive therapy and research .6,225-342

Hardy, J(2006). speaking clearly: A critical review of the self talkliterature.psychology of sport and exercise,7,81-97

Hardy, J, hall, c, gibbs,c and greenslade, c. (2005) .self talk and gross motor skill performance : an experimental approach. Athletic insight,7(2),72-85.

Kolovelonis A, goudas M and Dermitzaki (2011). the effect of instructional and motivational self talk on student motor task performance in physical education.psychology of sport and exercise12(2011)153-158

Dana, amir, Vaezmousavi,mohammad, mokhtari, pouneh.(2012).belief in self talk and motor performance in basketball shooting.international research journal of applied and basic sciences. Vol,3(3), 493-498,2012

Dagrou, E, Gauvin, L, and Halliwell, W.(1991). Mental preparation of ivory coast athlete: current practice and research perspective. International Journal of sport psychology, 22,PP:15-34

Meyers,A.W.,Sch Lesser,R. G.ke, C. J and Cnvillier, C.(1979). Cognitive contributions to the development of gymnastics skills. Cognitive trapy and Research, 3, PP:75-84

Palmer, S.L(1992). A comparison of mental practice techniques as applied to the developing competive figure skater. The sport psychology, 6, PP:148-155

Thomas M, Brinthaupt, Michael B, Hein, and Tracey E. Kramer.(2009).the self talk scale: Development, factor analysis, and validation .Journal of personality assessment,91(1),82-89,2009

هادوی، فریده (1387).اندازه گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی، صفحه 347.انتشارات دانشگاه تربیت معلم.چاپ پنجم

Waddell, D.B., & Gowitzke, B.A (1999). Biomechanical principles applied o badminton power strokes. Bryson sport consultants, ancaster, Ontario,Canada mcmaster university, Hamilton, Ontario,Canada.

Zimmerman,B,J and Kitsantas, a.(1997). Developmental phases in self regulation :shifting from process goal to outcome goals. Journal of educational psychology, 89,29-36

Hatzigeorgiadis.A, Zourbanos,N,Goltsios,C, and Theodorakis, Y(2008). Investigating the func-tions of self-talk: the effects of motivational self-talk on self-efficacy and performance in young tennis players. The sport psychologist, 22,458-471

مگیل،‌ای ریچارد (1387).یادگیری حرکتی. مترجمان: واعظ موسوی، محمدکاظم و شجاعی، معصومه.، صفحه 253، انتشارات بامدادکتاب. تهران

Cutton,D.M and Landin,D.(2007). The effects of self talk and augment feedback on learning the tennis forehand. Journal of applied sport psychology,19,288-303

Johnson, J, Hrycaiko,D.W,Johnson,G.V and Halas,J.M(2004). Self talk and femal youth soccer performance .the sport psychologist, 18,44-59

Landin,D and Hebert,E.P(1999). The influence of self talk on performance of skilled female tennis players. Journal of applied sport psychology, 11,263-282

Perkos,S, theodoriakis Y and Chroni,S(2002). Enhancing performance and skill acquisition in novice basketball player with instructional self talk. The sport psychologist,16, 368-389

Weinberg, R, and Gould, D.(2007). Foundations of sport and exercise psychology(4thed). Champaign, IL:human kinetics.

Coker,C.A,Fishman,M.G and Oxendine, J.B. (2006). Motor skill leraning for effective coaching and performance. In J.M. Williams. (ED), applied sport psychology: personal growth to peak performance 17-39. New York NY: McGraw hill

Hatzigeorgiadis, A, Theodorakis,Y and Zoubanos, N.(2004). Self talk in the swimming pool:the effects of self talk on thought content and performance on water-polo tasks. Journal of Applied sport paychology,16,138-150

kitsantas, A and Zimmerman,B,J(1998).self regulation of motor learning: a strategic cycle view. Journal of applied sport psychology, 9,413-422

Zimmerman,B,J and Kitsantas,a.(1996). Self regulation of motor skill: the role of goal setting and self recording. Journal of applied sport psychology,8,60-75

Wulf,G.(2007).attentional focus and motor learning : A review of 10 years of research. E-Journal Bewegung und Training,1,4-14

Zimmerman,B,J.(2000).attaining self-regulation: a social cognitive perspective. In M boekaerts, p.r.pintrich and M. zeinder(eds), handbook of self-regulation (pp.13-39). san diego, ca: academic press. Journal of applied sport psychology, 10, 220- 239

Theodorakis, Y, Wienberg, S, Natsis,K, DomumaE. (2001).The effects of motivational versus instructional self talkon improving motor performance. Perceptual and motor skills,92, 309-315

Landin, d.(1994).the role of verbal cues in skill learning. quest, 46,299-313


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.