نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین استحکام روانی و بهزیستی روانشناختی با نقش واسطه ای فعالیت بدنی در بین دانشجویان بود. روش: روش اجرای این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. از بین آنان 201 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس (میانگین سنی37/3 ±05/23) انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های بین المللی فعالیت بدنی کرایک (2003)، استحکام روانی کلاف (2002)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از روشهای ضریب همبستگی، شاخص برازندگی و بوت استرپ استقاده شد.. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که متغیر فعالیت بدنی در رابطه ی بین استحکام روانی و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر میانجی ایفای نقش میکند. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد بین اکثر خرده مقیاس های استحکام روانی و بهزیستی روانشناختی (به جز پذیرش خود با کنترل هیجان و اعتماد بین فردی، روابط مثبت با دیگران با اعتماد بین فردی، تسلط بر محیط با اعتماد بین فردی) ارتباط معناداری وجود داشت. قویترین ارتباطها بین اعتماد به توانایی های خود با پذیرش خود، کنترل زندگی با خودمختاری، تعهد با خودمختاری و با تسلط بر محیط وجود داشت. نتیجه گیری: تشویق دانشجویان به انجام فعالیت های بدنی و ورزشی در سنین جوانی و بلوغ میتواند به افزایش سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی در آنها کمک کند.
کلیدواژهها