palette
اثر سازماندهی تمرین بر عدم تقارن حرکتی پای کودکان در شوت فوتبال
الهام دانشیار, دکتر افخم دانشفر, معصومه شجاعی

چکیده
به دلیل اهمیت عدم ‌تقارن‌حرکتی در اجرای مهارت‌هایی مانند شوت فوتبال که با دو سمت بدن قابل اجرا هستند باید جلسات تمرین طوری برنامه‌ریزی شوند که عدم تقارن حرکتی در مهارت‌های دوطرفه را کاهش دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر سازماندهی تمرین بر عدم‌تقارن‌حرکتی پای کودکان 10-7 ساله در مهارت شوت فوتبال انجام شد.بدین منظور تعداد 50 پسراز3 مدرسه فوتبال با میانگین سنی 10/1 ± 26/8 سال (5چپ پا و بقیه راست پا) با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب ‌شدند و به طور تصادفی به پنج گروه تمرینی دسته‌ای پای برتر-غیربرتر، دسته‌ای پای غیربرتر-برتر، زنجیره‌ای،افزایشی وکنترل تقسیم شدند. به منظورتعیین پای برتر از آزمون پا برتری کورن،برای ارزیابی الگوی مهارت از مقیاس ارزیابی الگوی شوت روی پای امیرفخریان وبرای سنجش دقت شوت ازآزمون شوت مور-کریستین تعدیل شده برای کودکان استفاده شد.آزمون‌هادر3مرحله پیش‌آزمون، یادداری وانتقال برگزارشد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درآزمون یادداری و انتقال شاخص عدم تقارن حرکتی در دقت شوت در گروه کنترل بیشترین مقدار و در گروه تمرینی افزایشی کمترین مقدار را داشت. از طرف دیگر در آزمون یادداری میانگین شاخص عدم‌تقارن‌حرکتی در الگوی شوت درگروه تمرینی افزایشی‌ کمترین مقدار و در گروه دسته‌ای‌ پای غیربرتر-برتر بیشترین مقدار را داشت ولی در آزمون انتقال بین گروهها در این شاخص تفاوت معنی داری مشاهده نشد.در نهایت اینکه تمرین افزایش سطح تداخل زمینه‌ای سبب کاهش عدم‌تقارن حرکتی پای کودکان در شوت فوتبال شد.
واژگان کلیدی
پابرتری- ترجیح جانبی - تمرین افزایش تداخل زمینه‌ای - ضربه باپا

منابع و مآخذ مقاله

Teixeira, L.A., M.V. Silva, and M. Carvalho, 2003.Reduction of lateral asymmetries in

dribbling: The role of bilateral practice. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition,.

(1): p. 53-65.

Watson, G.S, 1998.Handedness, footedness, and language laterality: Evidence from Wada

testing. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 3(4): p. 323-330.

Gabbard, C.P., Lifelong motor development. 6 ed. 2012, New York: Pearson.

Sommer, M., 2006. Bilaterality in sports–an explorative study of soccer and ice-hockey players. Umeå:

Department of Psychology at Umeå University

Chapman, J.P., L.J. Chapman, and J.J. Allen, 1987. The measurement of foot preference.

Neuropsychologia, 25(3): p. 579-584.

Gabbard, C. and S. Hart, 1996. A question of foot dominance. The Journal of general

psychology, 123(4): p. 289-296.

Peters, M., 1988.Footedness: asymmetries in foot preference and skill and neuropsychological

assessment of foot movement. Psychological Bulletin, 103(2): p. 179.

Elias, L.J., M.P. Bryden, and M.B. Bulman-Fleming, 1998. Footedness is a better predictor than

is handedness of emotional lateralization. Neuropsychologia, 36(1): p. 37-43.

Goodwin, J. E. & Meeuwsen, H. J. (1996) Investigation of the contextual interference effect in

the manipulation of the motor parameter of over-all force. Perceptual and Motor Skills, 83(3),735-

Magil, Richard A,2011. Motor learning : concept and applications. New York: Mc Graw_Hill

Hwang, G.Y. (2003) ‘ An Examination Of The Impact Of Introducing Greater Contextual

Interference During Practice On Learning To Golf Putt, Thesis For The Degree Of Doctor Of

Education

Magill, R.A. and K.G. Hall, 1990.A review of the contextual interference effect in motor skill acquisition.

Human movement science,. 9(3): p. 241-289.

١٧

Feghhi, I. and R. Valizade, 2011. Systematically Increasing Contextual Interference is Beneficial

For Learning Single Task. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30: p. 2191-2193.

.امیرفخریان،معصومه.( 1390 ). مقایسه اثرکانون توجه با آرایش ثابت، متغیر دسته اي و تصادفی براجرا و یادگیري شوت فوتبال در کودکان

مبتدي، پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

Rodrigues, P.C., 2009. Functional asymmetry in a simple coincidence-anticipation task: Effects of

handedness. European Journal of Sport Science, 9(2): p. 115-123.55. Sadeghi, H., 2000. Symmetry

and limb dominance in able-bodied gait: a review.Gait & posture, 12(1): p. 34-45.

Jeffreys, I., 2006. Motor Learning---Applications for Agility, Part 1. Strength & Conditioning

Journal, 28(5): p. 72-76.

Porter, J.M ., Landin, D., Hebert, Edward, p ., Baum, B. ( 2007) . The effects of three levels of

contextual interference on performance outcomes and movement patterns in Golf skills.

International journal of sports science & Coaching, 2 (3), pp. 243-255 ( 13 )

Porter, J.M., & magill, R.A. (2008). Systematically increasing contextual interference during

practice is beneficial for learning novel motor skills. Dissertation, Reasearch quarterly for

exercise and sport. Title page for ETD ets-04042008-112837.

Porter, J.M. and R.A. Magill, 2010.Systematically increasing contextual interference is beneficial

for learning sport skills. Journal of sports sciences, 28(12): p. 1277-1285.

.رمضان زاده،حسام( 1390 ). مقایسه تاثیر تداخل زمینه اي اافزایشی و کاهنده با تغییر برنامه حرکتی و پارامتر بر یادگیري

تکلیف زمان بندي پیش بینی انطباقی و قابلیت شناسایی خطا پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه شهید بهشتی

. Guadagnoli, M.A. and T.D. Lee, 2004. Challenge point: a framework for conceptualizing the effects of

various practice conditions in motor learning. Journal of motor behavior, 36(2): p. 212-224.

Mazzardo O. J.( 2004) ‘Contextual Interference: Is It Supported Across Studies? Thesis for the

degree of Master of Science Health, Physical, Recreation and Education.

١٨

Grouios, G., 2009. Investigating the stabilising and mobilising features of footedness. Laterality,

(4): p. 362-380

Annett, M., Handedness and brain asymmetry: The right shift theory.: Psychology Press.

Grouios, G., 2004.MOTORIC DOMINANCE AND SPORTING EXCELLENCE: TRAINING

VERSUS HEREDITY 1. Perceptual and motor skills, 98(1): p. 53-66.

Stöckel, T. and M. Weigelt, 2012. Plasticity of human handedness: Decreased one-hand bias and

inter-manual performance asymmetry in expert basketball players. Journal of sports sciences,

(10): p. 1037-1045.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.