نویسندگان
1
کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2
دکترای رفتار حرکتی، دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
,
نوع مقاله : علمی - ترویجی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تأثیر آموزش شودان بر یادگیری مهارت جهت یابی در دانش آموزان نابینا با تأکید بر روشهای سنتی و استفاده از شبیه ساز رایانهای در آموزش بود. این پژوهش، به روش نیمه تجربی و به صورت میدانی با طرح پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. بدین منظور 30 دانشآموزان دختر و پسر نابینای پایة چهارم تا هفتم با میانگین سنی 10 تا 15 سال به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با آرایش تصادفی در سه گروه10 نفره یعنی گروه آموزش شودان به شیوه سنتی، گروه آموزش شودان مبتنی بر کاربرد رایانه در آموزش و گروه کنترل قرار گرفتند. دو گروه تجربی، به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 45 تا 50 دقیقه در تمرینات شودان شرکت کردند. مهارت جهتیابی گروهها با استفاده از آزمون محقق ساخته (آلفای کرونباخ82/0)، قبل و بعد از تمرینات سنجیده شد و دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه های تمرینی آموزش شودان به شیوه سنتی و با کاربرد رایانه در آموزش هر دو بر مهارت جهتیابی مشارکت کنندگان اثرگذار بوده است. همچنین تفاوت معناداری در یادگیری مهارت جهتیابی بین گروه آموزش سنتی شودان و آموزش شودان مبتنی بر کاربرد رایانه مشاهده نشد.
- - بنی هاشمی، سید عبداله (1392). آموزش و پرورش کودکان استثنایی. اتشارات پیام نور، چاپ پنجم؛ صفحه 114
- - پورسلطانی، حسن. (1386). روشهای آموزش مهارتهای حرکتی به نابینایان و رعایت دستورعمل های ایمنی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره 73. صفحه 45-34.
- - اعتباری، بتول. کریمی، اشرف. انتظاری، بلقیس. عقیل زاده، نرگس. (1380). حرکت و جهتیابی ویژه افراد نابینا، انشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، چاپ دوم؛ صفحه 21.
- - سرگلی زایی، فرناز. (1392). تاثیر تمرینات شناختی حرکتی "برای تونیک " برکنترل پاسچر ایستا و توانایی شناختی نابینایان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان).
- - عباسی، مرضیه. صفاتی، ابوطالب (1392) (مترجمین) جزوه آموزشی قوانین شودان. انتشارات فدراسیون جهانی ورزشهای نابینایان، چاپ اول، صفحات 7-6.
- - Vernadakis, N. Zetou, E. Avgerinos, A. Giannousi, M. Kioumourtzoglou, E. (2008). The effect of multimedia computer- assisted instruction on middle school student volleyball performance. Journal of Educe in Technol, number .13. pp. 167-183.
- - محمدی، سردار. ایزدی، بهزاد. صالحی، نسیم. (1391). نگرش مربیان تیم های ملی ایران نسبت به کاربرد علوم
- فناوری اطلاعات در ورزش. فصلنامه مدیرت ورزش، شماره 15. صفحه 141-123.
- -Vernadakis, N. Zetou, E. Tsitskari, E. Giannousi, M. Kioumourtzoglou, M. (2008). Student attitude and learning outcomes of multimedia computer-assisted versus traditional instruction in basketball. Journal of Engineering of Sport –Volume 3/Edition 6.
- - میرزابیگی، محمد علی. کریمی، اشرف. (1384). نیازسنجی از معلمان و والدین دانش آموزان نابینای دوره ابتدایی بمنظور تدوین برنامه درسی در آموزش مهارتهای جهتیابی و تحرک. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی شماره 17. صفحه 273-253.
- - قمرانی، امیر. جعفری، حمیدرضا. (1383). کامپیوتر و تاثیر آن در فرایند یاددهی و یادگیری دانشآموزان استثنایی. مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره 22. صفحه 85-79.
- - Siskos, A. (2005). Effects of multimedia computer – assisted instruction (MCAI) on academic achievement in physical education of Greek primary students. Journal of Interactive Education Multimedia, number: 10. pp.61-77.
- - Dania, A. Hatziharistos, D. Koutsouba, M. Tyrovola, V. (2011).The use of technology in movement and dance education: recent practices and future perspectives. Procedia Social and Behavioral Sciences, number 15: pp. 3355-3361.