نویسندگان
1
دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهران
2
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
,
نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف تحقیق: هدف از این تحقیق مقایسه برنامه بازیهای بومی- محلی و طناب زنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 6 تا 8 سال پسر بود. روش تحقیق: به این منظور 120 کودک 6 تا 8 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آنها در چهار گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، طناب زنی، ترکیبی و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد بعد از اجرای پیش آزمون به شیوه همتا سازی قرار گرفتند. برنامه به صورت 4 ماه (16 هفته، هر هفته 2 جلسه و هرجلسه 50 دقیقه) در گروهها انجام گرفت. در هفته هفدهم پس آزمون اجرا شد. در این آزمون برای آزمودن فرضیهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) و آنالیز واریانس یک طرفه(ANOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج نشان دادکه سه گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، برنامهطناب زنی و گروه ترکیبی در مهارتهای حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند(05/0p <). در مهارتهای کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی گروه برنامه طناب زنی نسبت به گروه برنامه بازیهای بومی- محلی عملکرد بهتری داشتند، لیکن در مهارت سرعت پاسخ گروه بازیهای بومی- محلی نسبت به گروه طنابزنی عملکرد بهتری نشان داد. همچنین در هر سه مهارت بنیادی گروه ترکیبی تاثیر بیشتری نسبت به سه گروه آزمایشی دیگر داشتند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامههای آموزشی مورد استفاده میتواند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند.
- - امینی، محمدمهدی،(1385)."تأثیر دو نوع برنامه منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش آموزان پسر پایه اول ابتدایی". پایان نامة کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه تهران،.ص:18-10.
- - گالاهو،آزمون.(1390)."درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی".ترجمه عباس بهرام،محسن شفیع زاده.تهران،انتشارات بامداد کتاب.صص:90-80.
- - ایساکس، لاری. دی . پاینه، گریگوری. وی(2002) ". رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر".ترجمه حسن خلجی و داریوش خواجوی(1384) . اراک، انتشارات دانشگاه اراک. ص : 503.
- - مالینا و بوچارد. (1381)." نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی". ترجمه عباس. بهرام. و حسن. خلجی، تهران، نشر امید. ص:120-115.
- - یوسفی، شهلا .شیخ،محمود.(1381). "تأثیر بازیهای پیش دبستانی منتخب بر رشد حرکتی دانش آموزان دختر سال دوم دبستان منطقة 5 تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- - هی وود، کاتلین، ام. گچل نانسی.(1387)." رشد و تکامل حرکتی در طول عمر". ترجمه محمودشیخ، کیوان شعبانی مقدم،مهدی شهبازی، ناشر: آوای ظهور، چاپ اول، تهران.ص: 100-95.
- - اکبری، حکیمه. خلجی، محسن. شفیع زاده، محسن. (1387)."تأثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد مهارتهای جابه جایی کودکان پسر 7 تا 9 ساله". نشریة حرکت، ص45-35.
- - هارو، آنیتا. ج. (1997)." طبقه بندی هدفهای تربیتی، حیطه روانی – حرکتی". ترجمة علیرضا. کیامنش(1386).انتشارت دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانه ها، ص. 63.
- - نظریان، عباس(1382)." بررسی تأثیر آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای حرکتی پایه پسران6-5 ساله". پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
- - Smith, P.J. Keefes. S.O. (2006). "Fundamental motor skill development". University of limerick: //ie/P 187a.htm.
- -Sanders, S.W. (2000). "Promoting better health for young people through physical activity and sports". Atlanta, GA: U.S. Department of health and human services, CDC national center for chronic disease prevention and health promotion.
- -Piterson, et al.(2004). "Effect on integrated physical education music program in changing early childhood perceptual motor performance". Perceptual motor skill, 53(1), P:15.1.
- - Keough, J. (1969). "Change in motor performance during early school year". Technical report 2-69 (USPHS Grant HD 01059), department of physical education, university of California, Los Angeles (ANDS document 01239,61).
-
- - Chao, C.C., and Lin, S.Y. (2011). "The impact of rope jumping exercise on physical fitness of visually impaired students". Research in Developmental Disabilities. 32: PP:9-25.
-
- - شیور، لاری، جی .(1370)."فیزیولوژی ورزش". ترجمة عباسعلی گائینی، انتشارات آموزش و پرورش، تهران. ص:90-82.
- - علیزاده،حمیده.(1386)."اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی"(ویژگی ها،ارزیابی،درمان).تهران.انتشارات رشد.
- - Cooley, D, Oakman. R, McNaughton, L. Ryska. T. (1997). " Fundamentalmovement patterns in tasmanian primary school children" . Percept Mot Skills. Feb. 84 (1). PP: 307-316.
- - Facette, N. McKenzie, T. L. and Patterson, P. (1990). " Descriptive analysis of nonspecialist elementary physical education teachers’ curricular choices and class organization".. Journal of teaching in physical education 9. PP:284-293.
- - Faucette, N., Nugent, P., Sallis, J. F., and McKenzie, T. L. (2002). " I’d rather chew on aluminum foil. Overcoming classroom teacher’s resistance to teaching physical education" . Journal of Teaching in Physical Education. 21 PP:287-308.1.
- - McKenzie, T. L. Sallis, J. F., Kolody, B. and Faucette, F. N. (1997).
- " Long – term effects of a physical education curriculum and staff development
- program" . SPARK. Research Quarterly for Exercise and Sport, 68.PP: 280-291.
- - McKenzie, T. L. Stone, E. J., Feldman, H. A. Epping, J. N. Yang. M.
- Strikmiller, P. K. et al. (2001). " Effects of the CATCH physical education
- intervention: teacher type and lesson location" . American journal of preventive medicine, 21.PP: 101-109.
- - Marsh Dowda, James F. Sallis, Thomas L. Mckenzie (2005). " Evaluating
- the sustainability of SPARK physical education: a case study of translating
- research into practice" . Research Quarterly for Exercise and Sport. Vol. 76. No.
- , PP: 11-19.
- - Hitzcromoblz. (1997). "Physical performance in relation to age, sex, social class and sport activity in kinder garden and elementary school". Perceptual and Motor Skill. 12(3).
- - Sallis, F, H,m McKenzie, T. L. Alcaraz, J. E., Kolody, B., Faucette, N. and
- Hovell M. E. (1999). " The effects of a 2 – year physical education program
- (SPARK) on physical activity and fitness in elementary school students
- American". Journal of public health, 8, 1328-1334.
- -Simons – morton BG. Taylor WC, Snider SA. Et al. (1994). " Observed levels of elementary and middle school children’s physical acitivity during physical education classes" . Prev Med. 23: PP:437-441.
- - Okely, D. Booth, M. and Chey, T. (2004). "Relationships between body composition and fundamental movement skills among children and adolescents". Res. Exer, Sport. Washington, Vol. 75. PP: 238-24.
- - Barton, C. Fordy, C. Rimer, K. Kirby, K. (2005). "The important of value development of motor skills children". Teaching elementary physical education. 11 (10): PP:99-103.
- .
- - Woodard, R.J. Yun, J.(2001). "The performance of fundamental gross motor skills by children enrolled in head start". Early child development and care, Vol. 169. PP: 57-67.
- - Williams, A.M., Hodges, N.J. (2005). "Practice, instruction and skill acquisition in soccer, challenging tradition". Journal of sport science, 23(6). PP: 637-650.
- - Saraco. MA. (2000). "Comparesion between integrated physical education and motor skills children, teaching elementary physical education". Journal. Quarterly, 74(4).PP: 45-54.