palette
تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش‌نامة رفتار کنترلی مربی (CCBS)

چکیده

 

هدف: هدف از پژوهش حاضرتعیین روایی و پایایی پرسش‌نامه رفتار کنترلی مربی در جامعه ايران بود.

روشها: روش پژوهش زمینه‌یابی و نمونه پژوهش284 ورزشکار رشته های مختلف ورزشی بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه را که به روش ترجمه-بازترجمه  توسط متخصصان روان شناسی ورزشی آماده شده بود تکمیل کردند. جهت تعیین ویژگی های روان سنجی ابزار از نرم افزارهای  SPSS  و  Amos نسخه 24 استفاده شد.

نتایج: نتايج تحليل عاملي نشان داد ساختار چهار عامل، از جهت تفكيك سؤالها و انطباق بـا مبـاني مناسب است. همچنین نتايج تحليل عاملي تأييدي نشان داد الگوي چهار عاملي سازة رفتار کنترلی مربی شامل پاداش، تهدید، کنترل شخصی بیش از اندازه و ملاحظات مشروط منفی داراي برازندگي مناسبي است. (96/0= CFI، 91/0 =NFI، 94/0 = RMSEA،  053/0= IFI،  96/0 = ,NNFI 072/1=CMIN/DF). ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای کل پرسشنامه 918/0 و برای مولفه ها بین731/0 تا  897/0 بدست آمد و در مجموع از پایایی قابل قبولی برخوردار است.

نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسش‌نامه رفتار کنترلی مربی می تواند به عنوان ابزاری پایا و روا برای مطالعه و ارزیابی رفتار کنترلی مربیان در حوزه ورزش به کار برده شود.

واژگان کلیدی
همسانی درونی- روایی سازه- پاداش، تهدید- ملاحظات مشروط منفی- کنترل شخصی بیش از اندازه.

منابع و مآخذ مقاله

Amorose, A. J., & Anderson-Butcher, D. (2007). Autonomy-supportive coaching and self-determined motivation in high school & college athletes: A test of self determination theory. Psychology of Sport and Exercise, 8(5), 654-670.

Mageau, G. A, & Vallerand, R. J. (2003). The coach–athlete relationship: A motivational model. Journal of sports science, 21(11), 883-904.

Serpa, S. (1399). Relationship coach athlete: outstanding trends in European research Motricidade humana. Portugese journal of human performance Studies, 12 (1): 7-19.

Kavussanu M, Boardley I. D, Jutkiewicz N, Vincent S, and Ring C, (2008). Coaching Efficacy and Coaching Effectiveness: examining their predictors and comparing coaches’ and athletes’ reports. The Sport Psychologist, pp: 383-404.

Malete L, Sullivan P, (2009). Sources of coaching efficacy in coaches in Botswana, International Journal of Coaching Science. Vol 3, No 1, pp: 17-2.

Dunn, J. G (2003). An investigation of multidimensional worry disposition in high contact sport. Psychology of Sport and Exercise Journal, 4, 265-282.

Gould, D., & Udry, E (1994). Psychological skills for enhancing performance: Arousal regulation skills. Medicine and Science in Sport and Exercise, 26, 478-485.

Nazarudin, M. N. B. H., Fauzee, M. S. O., Jamalis, M., Geok, S. K., & Din, A. (2009). Coaching Leadership Styles and Athlete Satisfactions among Malaysian University Basketball Team. Research Journal of International Studies, Issue 9.

Hays, K., Maynard, I., Thomas, O., & Bawden, M. (2007). Sources and types of confidence identified by world class sport performers. Journal of applied sport psychology, ,19(4), 434–456. DOI:10.1080/10413200701599173.

Gearity, B., Murray, MA. (2011). Athletes’ experiences of psychological effects of poor coaching. Psychology of Sport and Exercise,. 12, 213–221. DOI:10.1016/j.psychsport.2010.11.004.

Horn T.S, (2008). Coaching effectiveness in the sport domain, In T.S. Horn (Ed). Advances in sport psychology, Champing, IL: Human kinetics, pp: 309-355.

Duda, J., Balaguer, I., Jowett, S., & Lavallee, D. (2007). Coach-created motivational climate. Social psychology in sport, 117-13.

Bartholomew, K., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2010). The controlling interpersonal style in a coaching context: Development and initial validation of a psychometric scale. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32, 193-121.

Hollembeak, J & Amorose, A.J. (2005). Perceived Coaching Behaviors and College athletes In trinsic motivation: a test of self-determination theory. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 20-36.

Kaisa K, & Vello H. (2015). Controlling Coaching Behavior, Psychoogical Need Thwarting, Motivaion and Results of the Volleyball Comptitions .Acta Kinesiologiae Universitatis Tartuensis. Vol. 21, pp.

Kelly Barcza-Renner, & Robert C. Eklund, Alexandre J.S. Morin, and Christine. (2016). Controlling Coaching Behaviors and Athlet Burnout: Investigating the Mediating Roles of Perfectionismand Motivation. Journal of Sport & Exercise Psychology, 38, 30 -44.

Kenow, L.J., & Williams, J.M. (1992). Relationship between anxiety, self-confidence, and the evaluation of coaching behaviors. The Sport Psychologist, 6, 344-357.

Kenow, L.J., & Williams, J.M. (1999). Coach-athlete compatibility and athlete’s perception and evaluative reactions to coaching behaviors. Journal of Sport Behavior. 22, 251-259.

Martin S B, Barnes K. (1999). Coaching behavior questionnaire. Unpublished manual. University of North Texas. Denton.

Chaladurai, P. & Salleh, S. (1980). Dimension of leader behavior in sports: Development of a leadership scale. Journal of Sport Psychology, 2, 34-45.

Hu Lt, Bentler PM. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:

A Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: multidisciplinary journal.; 6 (1):1-55.

Logadóttir, Rakel. (2013). The Translation of Controlling Coach Behavior Scale (CCBS) from English to Icelandic and Evaluation of Psychometric Properties of the Icelandic versi.Thesis of Master of Science in Exercise Science and Coachin.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.