palette
تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان یافته و سازمان نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان 10-7 ساله

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فعالیت بدنی در محیط سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته بر یادداری بینایی و توجه انتخابی کودکان می‌باشد.

روش‌ها: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون بصورت میدانی و جامعه‌ی آماری آن کودکان 10-7 ساله شهرستان تبریز بودند که30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به دو گروه شرکت‌کننده در مدرسه طبیعت (محیط سازمان نیافته) و شرکت‌کننده در کلاس بدمینتون (محیط سازمان یافته) تقسیم شدند. در ابتدا به عنوان پیش آزمون، آزمون یادداری بینایی بنتون و بوناردل را بمنظور سنجش ویژگی‌های ادراکی و شناختی اجرا کرده سپس به مدت 48 ساعت فعالیت خود را آغاز نمودند. در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه مرکب و نرم افزار SPSS 22 در سطح معناداری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: بین عاملی اصلی گروه (01/0=p،  14/6= (28و1)F)، زمان (002/0=p،  67/11= (28و1)F) و تعامل آنها (04/0=p، 42/4= (28و1)F) در ویژگی ادراکی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در ویژگی شناختی، عاملی اصلی زمان (0001/0=p،  62/58= (28و1)F) و تعامل بین گروه و زمان (03/0=p،  77/4= (28و1)F) معنادار بود، بطوری که براساس تعامل در هر دو ویژگی، گروه محیط سازمان نیافته بهبود بیشتری را نشان دادند.

 

نتایج: بین عاملی اصلی گروه (01/0=p،  14/6= (28و1)F)، زمان (002/0=p،  67/11= (28و1)F) و تعامل آنها (04/0=p، 42/4= (28و1)F) در ویژگی ادراکی تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین در ویژگی شناختی، عاملی اصلی زمان (0001/0=p،  62/58= (28و1)F) و تعامل بین گروه و زمان (03/0=p،  77/4= (28و1)F) معنادار بود، بطوری که براساس تعامل در هر دو ویژگی، گروه محیط سازمان نیافته بهبود بیشتری را نشان دادند.

نتیجه‌گیری: براساس نظریه بوم‌شناختی شاخه ادراک و عمل گیبسون و شناختی پیاژه تاثیرات متفاوت دو محیط بر ویژگی‌های ادراکی و شناختی را می‌توان به شرایط فراهم‌سازی محیط نسبت داد؛ بطوریکه محیط سازمان نیافته تاثیرات بیشتری در راستای بهبود نشان دادند.
واژگان کلیدی
یادداری بینایی- توجه انتخابی- کودکان- محیط سازمان یافته- محیط سازمان نیافته

منابع و مآخذ مقاله

Ulrich, B. Motor development: Core curricular concepts. Quest, 2007: 59(1), 77-91.

Haywood K, Getchell N. Life span motor development. (5thed). Human Kinetics; 2008. 15-308.

Lockman, JJ. Perceptuo-motor coordination in infancy. In C-A. Hauert (ED), Developmental psychology cognitive, perceptuo-motor, and neuropsychological perspectives Amsterdam: Elsevier. 1990. 85-109.

Piek, J. P. Infant motor development (Vol. 10). Human Kinetics. 2006.

Homaynnia Firoozjah M, Sheikh M, Hemayat tlab R, Shahnaz S. The Effect of Provision (Educational Environment and Physical Activity) on the Improvement of Motor Moments in Children with Mental Disorders. Armaghane danesh. 2018; 23 (3):334-349. (In Persian).

Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Nolen-Hoeksema, S. (2000). Hilgard's Introduction to Psychology.

Gallahue DL, Ozmun JC, Goodway J. Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. Boston; 2006.

Freeman, C., & van Heezik, Y. Children, Nature and Cities: Rethinking the Connections. Routledge. 2018.

Fjørtoft, I. Landscape as play scape: The effects of natural environments on children's play and motor development. Children Youth and Environments, 2004. 14(2), 21-44.

Louv, R. Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder, 2nd ed. Chapel Hill, NC: Algonquin Books. 2008.

Harvey W J, Reid G. Motor performance of children with attention deficit hyperactivity disorder: A preliminary investigation. Adapt Physical Activity Q. 2003. 14(3): 189-202.

Müller, A. B., Valentini, N. C., & Bandeira, P. F. R. Affordances in the home environment for motor development: Validity and reliability for the use in daycare setting. Infant behavior and development. 2017. 47, 138-145.

Hamidyan Jahromi, N; Rezayian, F; Hagigat, Sh. Influence of native and local games on visual visual acuity of preschoolers and elementary school students in Shiraz. Exceptional education. 2013; 3(111): 29-38. (In Persian).

Homayounnia Firoozjah. M, Sheikh. M, Hemayattalab. R, Shahrbanian. Sh. The Effects of Environmental Affordances on Perception of Vision and Balance in Children with Intellectual Disability. Motor Behavior. Winter 2018; 9 (30): 152-82. (In Persian).

Wang, X., Woolley, H., Tang, Y., Liu, H. Y., & Luo, Y. Young children's and adults' perceptions of natural play spaces: A case study of Chengdu, southwestern China. Cities. 2018. 72, 173-180.

Bjørgen, K. Physical activity in light of affordances in outdoor environments: qualitative observation studies of 3–5 years olds in kindergarten. Springerplus. 2016. 5(1), 950.

Salehi. M, Rahimi. R, Amini. H, Bayatpour. M. The Effect of Fine Motor Activities on Development and Improving Attention in Girls Students with Emphasis on the Montessori Method. Motor Behavior. Fall 2017; 9 (29): 33-50. (In Persian).

Beik M, Nezakatalhoseini M, Abedi A, Badami R. The Effect of Yoga Training On Cognitive-Motor Functions in Children with Attention Deficit - Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Science. 2015; 17 (2):56-67. (In Persian).

Leclercq M, Zimmermann P. Applied neuropsychology of attention: Theory, diagnosis, and rehabilitation. Psychology Press. 2002; 4(4): 255-339.

Magill Richard A. Motor learning-concepts and applications. 2008. (4): 160-71.

Wilson R. Nature and young children: Encouraging creative play and learning in natural environments. Routledge; 2007.

Benton, A. L. Visual Retention Test Forms C, D, E. Psychological Corporation, 1955.

Ganji, h. Psychology of individual differences. 2008. 241-237. (In Persian)

Ghasemi A, Maghsoodi M, Daneshfar A. Comparison of motor and cognitive development between typically developing preschool children and children born low birth weight. Motor behavior. 2017; 9(27): 129-40 (In Persian).

Gray, P. "Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier." More Self-Reliant, and Better Students for Life 141. 2013.

Fajen, B. R., Riley, M. A., & Turvey, M. T. Information, affordances, and the control of action in sport. International Journal of sport psychology. 2009. 40(1), 79-107.

McGrenere, J., & Ho, W. Affordances: Clarifying and evolving a concept. In Graphics interface (Vol. 2000, pp. 179-186).

Bento, G. & Dias, G. The importance of outdoor play for young children's healthy development. Porto Biomedical Journal. 2017. 2(5), 157-160.

Louv, R. Last child in the woods: saving our children from nature-deficit disorder, 2008. 18-141.

Piaget, J. The equilibration of cognitive structures: The central problem of intellectual development. University of Chicago press. 1985.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.