palette
تأثیر تمرین بینایی-حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای کودکان اوتیسم: مطالعه کنترل‌شده با آزمون پیگیری

چکیده

هدف پژوهش: با توجه به اینکه رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای در فرایندهای یادگیری و ارتباط اجتماعی کودکان اوتیسم تداخل ایجاد می‌کنند؛ هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مداخله حسی – حرکتی بر فراوانی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای 46 کودکان 6-12 سال اوتیسم بود. روش پژوهش: نمونه ها به‌وسیله نمونه‌گیری در دسترس و هدفمند، به‌صورت تصادفی در 4 گروه بینایی – حرکتی، حرکتی، بینایی و کنترل قرار گرفتند. به‌منظور ارزیابی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای از روش مشاهده عینی و ویدئویی استفاده شد. از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی در سطح خطای 5 درصد برای بررسی داده‌های حاصل از مطالعه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که گروه تمرین بینایی – حرکتی در پس‌آزمون و پیگیری کاهش معنی‌داری را در فراوانی رفتارهای تکراری و محدود نسبت به گروه‌های دیگر نشان داد؛ اما در گروه‌های دیگری تفاوتی با زمان پیش‌آزمون مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می‌رسد که مداخله بینایی – حرکتی توانسته است بر یکی از ویژگی های اصلی اوتیسم یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه ای تاثیرگزار باشد.

واژگان کلیدی
اوتیسم - رفتار کلیشه‌ای و تکراری - مداخله حسی – حرکتی

منابع و مآخذ مقاله

Mache MA, Todd TA. Gross motor skills are related to postural stability and age in children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders. 2016;23:179-87.

Bastik C, Kalkavan A, Yamaner F, Sahin S, Gullu A. Investigation of Basic Motor Skills According to TGMD-2 Test on Male Athletes of 10 Ages Group Who Participated to Competitions in Different Sports Branches. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012;46(5):41-47.

Petrus C, Adamson SR, Block L, Einarson SJ, Sharifnejad M, Harris SR. Effects of exercise interventions on stereotypic behaviours in children with autism spectrum disorder. Physiotherapy Canada. 2008;60(2):34-45.

Jones RM, Southerland A, Hamo A, Carberry C, Bridges C, Nay S, et al. Increased Eye Contact During Conversation Compared to Play in Children With Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2016:1-8.

Coetzee D, Pienaar AE. The effect of visual therapy on 7-to 8-year old children with Developmental Coordination Disorder (DCD). African Journal for Physical Activity and Health Sciences. 2017;1(1):17-31.

Coulter RA. Understanding the visual symptoms of individuals with autism spectrum disorder (ASD). Optometry and vision development. 2009;40(3):16-34.

Schaaf RC, Benevides T, Mailloux Z, Faller P, Hunt J, van Hooydonk E, et al. An intervention for sensory difficulties in children with autism: A randomized trial. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2014;44(7):493-506.

Mirzaei M, Aslankhani MA. The effect of a selected physical activity program using expert and novice modeling on acquisition and retention of gross motor skills in autistic children. International Journal of sport studies. 2015;6(5):665-671.

Logan S, Robinson L, Wilson A, Lucas W. Getting the fundamentals of movement: a meta‐analysis of the effectiveness of motor skill interventions in children. Child: care, health and development. 2012;38(3):5-15.

Elliott RO, Dobbin AR, Rose GD, Soper HV. Vigorous, aerobic exercise versus general motor training activities: Effects on maladaptive and stereotypic behaviors of adults with both autism and mental retardation. Journal of autism and developmental disorders. 1994;24(5):65-76.

Baranek GT. Efficacy of sensory and motor interventions for children with autism. Journal of autism and developmental disorders. 2002;32(5):397-422.

Hurst CM, Van de Weyer S, Smith C, Adler PM. Improvements in performance following optometric vision therapy in a child with dyspraxia. Ophthalmic and Physiological Optics. 2006;26(2):199-210.

Dudley LM, Vasché T. VISION THERAPY FOR A PATIENT WITH DEVELOPMENTAL DELAY LITERATURE REVIEW & CASE REPORT. Journal of behavioral optometry. 2010;21(2):65-87.

Afshari J. The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2012;6(4):31-46. (In Persian)

Lewis MH, Tanimura Y, Lee LW, Bodfish JW. Animal models of restricted repetitive behavior in autism. Behavioural brain research. 2007;176(1):66-74.

Yilmaz I, Yanardag M, Birkan B, Bumin G. Effects of swimming training on physical fitness and water orientation in autism. Pediatrics International. 2004;46(5):62-86.

Watters RG, Watters WE. Decreasing self-stimulatory behavior with physical exercise in a group of autistic boys. Journal of Autism and Developmental disorders. 1980;10(4):79-87.

Srinivasan SM, Pescatello LS, Bhat AN. Current perspectives on physical activity and exercise recommendations for children and adolescents with autism spectrum disorders. Physical therapy. 2014;94(6):75-89.

Pontifex MB, Fine JG, Da Cruz K, Parks AC, Smith AL. VI. The role of physical activity in reducing barriers to learning in children with developmental disorders. Monographs of the Society for Research in Child Development. 2014;79(4):93-118.

Pourtois G, Rauss KS, Vuilleumier P, Schwartz S. Effects of perceptual learning on primary visual cortex activity in humans. Vision research. 2008;48(1):55-62.

Ludlow AK, Taylor-Whiffen E, Wilkins AJ. Coloured filters enhance the visual perception of social cues in children with autism spectrum disorders. ISRN neurology. 2012;20(4):76-90.

Farran EK, Formby S. Visual perception and visuospatial cognition. Neurodevelopmental disorders across the lifespan: A neuroconstructivist approach. 2012;6(4):25-46.

Mottron L, Mineau S, Martel G, Bernier CS-C, Berthiaume C, Dawson M, et al. Lateral glances toward moving stimuli among young children with autism: Early regulation of locally oriented perception?. Development and psychopathology. 2007;19(01):23-36.

Lovaas I, Newsom C, Hickman C. Self‐stimulatory behavior and perceptual reinforcement. Journal of Applied Behavior Analysis. 1987;20(1):45-68.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.