palette
تاثیر نوع هدف‌گزینی به صورت خودگفتاری بر یادگیری و خودکارآمدی مهارت پرتاب دارت
پریسا پارسافر

چکیده

مقدمه و هدف: تمرین بدنی تنها راه کسب و یادگیری یک مهارت جدید نیست بلکه استفاده از استراتژی­های شناختی نیز می­تواند یادگیری یک مهارت را تسهیل کند. بنابر­این، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نوع هدف­گزینی به صورت خودگفتاری آموزشی بر یادگیری و خودکارآمدی مهارت پرتاب دارت بود.

روش­ شناسی: 30 دانشجوی دختر دانشگاه ارومیه به طور داوطلبانه انتخاب شدند و بر اساس نمره پیش آزمون به 3 گروه تقسیم شدند. مرحله اکتساب 3 روز شامل 150 کوشش به صورت 5 بلوک 10 کوششی در هر روز بود. شرکت کنندگان 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین در آزمون یادداری شرکت کردند.

یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که در مرحله اکتساب اثر اصلی گروه و اثر متقابل گروه در عامل (جلسات تمرین) معنا‌دار نبود اما اثر اصلی جلسات تمرین معنادار بود. در آزمون یادداری نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین دوگروه هدف گزینی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد اما تفاوت بین دو گروه هدف گزینی معنادار نیست همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه برای خودکارآمدی نشان داد که در آزمون یادداری بین دو گروه هدف گزینی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد اما تفاوت بین دو گروه هدف گزینی معنادار نیست.

بحث و نتیجه­ گیری: نتایج نشان می­دهد که هدف گزینی به صورت خودگفتاری در افزایش یادگیری و خودکارآمدی موثر است. بنابراین، به مربیان پیشنهاد می­شود هنگام آموزش مهارت از هدف گزینی به همراه خودگفتاری آموزشی استفاده کنند.

واژگان کلیدی
هدف عملکردی- هدف فرآیندی- خودگفتاری- خودکارآمدی

منابع و مآخذ مقاله

Barlas Y. Yasarcan H. (2006). Goal setting, evaluation, learning and revision: A dynamic modeling approach. Evaluation and Program Planning; 29:79-87.

Rozenecwajg P. Fenouillet F. (2012). Effect of goal setting on the strategies used to solve a block design task. Learning and Individual Differences; 22:530-6.

Kolovelonis A. Goudas M. Dermitzaki I. (2012). The effect of self-talk and goal setting on self-regulation a new motor skill in physical education. International Journal of sport and exercise psychology; 10(3):221-35.

Zimmerman B.J. (2000). Attaining self-regulation: a social cognitive perspective in handbook of self-regulation. Edited by: Boekaerts M. Pintrich P.R. Zeidner M. San diego. CA: Academic press; 13-39.

Efklides A. (2005). Motivation and affect in the self-regulation of behavior. European psychologist; 10:173-4.

Ehsani M. Maleki M. (2003). The effect of knowledge of performance and knowledge of result feedbacks and goal-setting and combination of them on the learning of pass and shoot skills in basketball. journal of Harakat; 15:101-13. [In persian].

Kolovelonis A. Goudas M. Dermitzaki I. (2011). The effect of different goals and self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Learning and Instruction; 21:355-64.

Zimmerman B.J. kitsantas A. (1996). Self-regulated learning of a motoric skill: the role of goal setting and self-regulated. Journal of applied sport psychology; 8:60-75.

Zimmerman B.J. (2008). Goal setting: a key proactive source of academic self-regulation, Edited by: Schunk D.H. Zimmerman B.J. New York: Erlbaum; 267-95.

Theodorakis Y. Weinberg R. Natsis P. Douma E. and Kazakas P. (2000). The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance. The Sport Psychologist, 14: 253–272

Hardy J. Oliver E. and Tod D. (2009). “A framework for the study and application of self-talk within sport”. In Advances in applied sport psychology: A review, Edited by: Mellalieu, S. and Hanton, S. 37–74. New York, NY: Routledge

Schunk D. H. and Zimmerman B. J. (2003). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. Self-regulation and learning. In I.B. Weiner (Series Ed.), W.M. Reynolds, & G.E. Miller (Vol. Eds.), Handbook of psychology. Educational psychology.7: 59-78

Hardy, J. (2006). Speaking clearly: A critical review of the self-talk. Liteterature; 7:81-97.

Bandura A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York. Freeman.

Feltz D. L., Chase M. A. (1998). The measurement of self-efficacy and confidence in sport. In J. L. Duda (Ed.). Advancements in sport and exercise psychology measurement (pp. 63-78). Morgantown. WV: Fitness Information Technology.

Annesi J. J. (2006). Relations of physical selfconcept and self-efficacy with frequency of voluntary physical activity in preadolescents: Implications for after-school care programming [Electronic version]. Journal of Psychosomatic Research. 61, 515-520.

واعظ موسوی محمد کاظم، عبدلی بهروز، محمدزاده سکل مصطفی، (1393)، تاثیر خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر خودکارآمدی و یادگیری مهارت پرتاب دارت، مجله رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی. شماره 12، صفحات: 906-897

Schmidt A.R. and Wrisberg A.C. (2004). "Motor learning and performance, Auckland central". Champaign, IL: human kinetics.

Landin D. Hebert E P. (1999). The influence of self-talk on the performance of skilled female tennis players. J appl sport psycho. (11): 263–82.

Perkos S. Theodorakis Y. chroni S. (2002). Enhansing performance and skill acquisition in novice basketball players with instruction self talk. The sport Psychologist. (16): 368-83.

Johnson J. Hrycaiko D W. Johnson G V. Hallas J M. (2004). Self-talk and female youth soccer performance. The Sport Psychologist. (18): 44–59.

امامی آرندي مینا. (1389). اثر خودگفتاري و بازخورد بر اکتساب و یادداري مهارتهاي پاس داخل سینه و ریباند، پایان نامه

. کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران

سنه افسانه، نمازی زاده مهدی، فرخی احمد، شفیع زاده محسن، (1385)، مقایسه تاثیر هدف گزینی و آگاهی از نتیجه بر یادگیری سرویس والیبال دختران دانش آموز، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال چهارم، جلد اول، شماره 7، صفحات: 90-77

Yerkes R.M. and Dodson J. D. (1908). "The relation of strength of stimulus to rapidity of habit formation". Journal of comparative neurology and psychology, 18, PP:459-482.

Theodorakis Y. (1995). Effects of self-efficacy, satisfaction, and personal goals on swimming performance. The sport psychologist; 9:245-53.

Burton D. (1989). Winning isn`t everything: Examining the impact of performance goals on collegiate swimmers cognition and performance. The sport psychologist; 32:105-32.

Khodadi A. (2011). The effect of goal setting on the acquisition and retention of a volleyball service skill in beginner girls students. Thesis master of physical education and sport science. Isfahan university. [In Persian].

Weinberg R.S. (1992). Goal setting and motor performance: A review and critique. In G. C. Roberts, Motivation in sport and exercise, champaign. IL: Human Kinetics; 177-98.

Magill R.A. (2007).Motor learning and control: Concepts and applications. New York: McGraw-hill.

Taylor J. Wilson G.S. (2002). Intensity regulation and sport and sport performance. In J.L. Van raalte & B. W. Brewer. Exploring sport and exercise psychology; 99-130.

Hatzigeorgiadis A. Zourbanos. N. Mpoumpaki S. Theodorakis Y.(2009). Mechanisms underlying the self-talk-performance relationship: the effects of motivational self-talk on self-confidence and anxiety. Psychology of Sport and Exercise. 10(1):186-92.

Zinsser N. Bunker L. Williams J. (2006). Cognitive techniques for building confidence and enhancing performance. In J.M. Williams (Ed.). Applied sport psychology: Personal growth to peak performance. New York, 5th ed, pp 349–381. McGraw Hill. 67:02.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.