نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
مقدمه و اهمیت موضوع: نقص در ایجاد ارتباط و تعامل اجتماعی از جمله بارزترین نشانههای افراد مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم است. با توجه به اهمیت این تواناییها، مداخلات مختلفی از جمله فعالیتهای هدفمند حرکتی برای کمک به این افراد در نظر گرفته شده است. این پژوهش بهمنظور شناسایی اثربخشی تمرینات توپی (توپ جیمبال) بر توانایی ایجاد ارتباط و تعامل اجتماعی کودکان با اختلالهای طیف اتیسم انجام شد.روششناسی: 16 کودک مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 8 نفری قرار گرفتند. برنامه مداخلهای تمرینات توپی بهمدت 24 جلسه (8 هفته، هفتهای 3 جلسه، هر جلسه 35 دقیقه) برای گروه آزمایش اجرا شد. توانایی ایجاد ارتباط و تعامل اجتماعی با استفاده از مقیاس رتبهبندی گیلیام- ویرایش دوم (GARS-SE) در مراحل پیش و پسآزمون ارزیابی گردید.نتایج: تحلیل کوواریانس، تفاوت معناداری در خرده مقیاس تعامل اجتماعی بین دو گروه نشان داد (001/0>p). در خرده مقیاس ارتباط اجتماعی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (243/0<p) .بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تمرینات توپی میتواند به عنوان روشی مکمل در کنار سایر درمانها برای بهبود تعاملات احتماعی مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان اثربخشی این روش در میان افراد مختلف با توجه به ویژگیهایی مانند سطح عملکرد شناختی، میزان توجه و همکاری متفاوت است.