نویسندگان
1
دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران
2
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تهران
,
نوع مقاله : علمی- پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم بود. روش: تعداد 2100 نفر دانش آموز 7 تا 12 ساله (1050 دختر و 1050 پسر) از سراسر کشور به روش های نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری این تحقیق پرسشنامه اطلاعات فردی و آزمون مهارت های بینایی حرکتی ویرایش سوم بود که برای تدوین و هنجاریابی آن از دانش آموزان ایرانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی آزمون از روی رتبه های درصدی به تفکیک هر گروه سنی استفاده شد، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی آزمون، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد و برای روایی سازه (افتراقی) از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی روایی و پایایی و هنجار مناسب را برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال را دارا می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان از آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی-3 به عنوان ابزاری جهت غربالگری برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال مهارت های بینایی- حرکتی و مستند کردن رشد بینایی- حرکتی کودکان استفاده نمود.
- پاینه، وی.گریگوری؛ ایساکس، لاری، دی. (2002). رشد حرکتی انسان. ترجمه: خلجی، حسن؛ خواجوی، داریوش. (1381). انتشارات اراک.
- سیف علی اکبر، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی(ویرایش ششم). نشر دوران 1390.
- فرهبد مژگان، مینایی اصغر. انطباق و هنجاریابی نسخه بازبینی شده آزمون مهارتهای بینایی – حرکتی. فصلنامه توانبخشی, بهار و تابستان 1383, دوره 5, شماره 2-1 (مسلسل 17-16). صص 39-48.
- گالاهو، دیوید ال، ازمون، جان سی(2006). " درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه ی رسول حمایت طلب، احمد موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان(1390). تهران، انتشارات علم و حرکت، ص: 644.
- میرز اس لاورنس، گامست- ا جی گلن (1394). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه و تصحیح حسن پاشا شریفی، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسن آبادی، بلال ایزانلو، مجتبی حبیبی. انتشارات رشد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2006).
- هومن حیدر علی. (1393). استنباط آماری در علوم رفتاری، انتشارات سمت،
- Barnhardt, C., Borsting, E., Deland, P., Pham, N., & Vu, T. (2005). Relationship between visual-motor integration and spatial organization of written language and math. Optometry & Vision Science, 82(2), 138-143.
- Beery K. E., Buktenica N. A., & Beery N. A. (2010). The Beery–Buktenica Developmental Test of Visual–Motor Integration: Administration, scoring, and teaching manual (6th ed.). Minneapolis, MN: Pearson.
- Brown, T., & Unsworth, C. (2009). Construct validity of the Test of Visual-Motor Skills-Revised (TVMS–R): An evaluation using the Rasch Measurement Model. Scandinavian journal of occupational therapy, 16(3), 133-145.
- Noemi C, Jennifer R, Helene J, Polatajko. Impact of task difficulty and motor ability on visual-motor task performance of children with and without developmental coordination disorder, Human Movement Science. (2014).53.365-378.
- Parush, S., Lifshitz, N., Yochman, A., & Weintraub, N. (2010). Relationships between handwriting components and underlying perceptual-motor functions among students during copying and dictation tasks. OTJR: Occupation, Participation and Health, 30(1), 39-48.
- Poon, K. W., Li-Tsang, C. W. P., Weiss, T. P. L., & Rosenblum, S. (2010). The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in developmental disabilities, 31(6), 1552-1560.
- Pruneti, C. A., & Cosentino, C. (2014). Differences in the Visual Motor Development in Children: A Cross-Cultural Study. International Journal of School and Cognitive Psychology, 2014.
- Rose, D. J., & Christina, R. W. (2006). A multilevel approach to the study of motor control and learning. Boston: Allyn and Bacon.