palette
روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی-3
محمود شیخ, ایوب اسدی

چکیده

هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ویراست سوم  بود. روش:  تعداد 2100  نفر دانش آموز 7 تا 12 ساله (1050 دختر و 1050 پسر) از سراسر کشور به روش هاي نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار اندازه گيري اين تحقيق پرسشنامه اطلاعات فردي و آزمون مهارت های بینایی حرکتی ویرایش سوم بود که براي تدوين و هنجاريابي آن از دانش آموزان ايراني استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها، از فرمول Z برای محاسبه نقاط درصدی آزمون از روی رتبه های درصدی به تفکيک هر گروه سنی استفاده شد، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی آزمون، از همبستگی درون طبقه­ای در روش آزمون- آزمون مجدد و برای روایی سازه (افتراقی) از آزمون تحلیل واریانس یک­راهه استفاده شد. یافته ها: نتايج نشان داد،  آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی روایی و پایایی و هنجار مناسب را برای تمامی گروه های سنی 7 تا 12 سال را دارا می باشد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می­توان از آزمون مهارت توجه بینایی-حرکتی-3 به عنوان ابزاری جهت غربالگری برای شناسایی کودکان مبتلا به اختلال مهارت های بینایی- حرکتی و مستند کردن رشد بینایی- حرکتی کودکان استفاده نمود.

واژگان کلیدی
پایایی_ روایی_ دوره‌های سنی_ هنجاریابی_ یکپارچگی بینایی‌حرکتی

منابع و مآخذ مقاله

پاینه، وی.گریگوری؛ ایساکس، لاری، دی. (2002). رشد حرکتی انسان. ترجمه: خلجی، حسن؛ خواجوی، داریوش. (1381). انتشارات اراک.

سیف علی اکبر، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی(ویرایش ششم). نشر دوران 1390.

فرهبد مژگان، مینایی اصغر. انطباق و هنجاريابي نسخه بازبيني شده آزمون مهارت‌هاي بينايي – حركتي. فصلنامه توانبخشي, بهار و تابستان 1383, دوره 5, شماره 2-1 (مسلسل 17-16). صص 39-48.

گالاهو، دیوید ال، ازمون، جان سی(2006). " درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه ی رسول حمایت طلب، احمد موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان(1390). تهران، انتشارات علم و حرکت، ص: 644.

میرز اس لاورنس، گامست- ا جی گلن (1394). پژوهش چند متغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه و تصحیح حسن پاشا شریفی، سیمین دخت رضاخانی، حمیدرضا حسن آبادی، بلال ایزانلو، مجتبی حبیبی. انتشارات رشد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2006).

هومن حیدر علی. (1393). استنباط آماری در علوم رفتاری، انتشارات سمت،

Barnhardt, C., Borsting, E., Deland, P., Pham, N., & Vu, T. (2005). Relationship between visual-motor integration and spatial organization of written language and math. Optometry & Vision Science, 82(2), 138-143.

Beery K. E., Buktenica N. A., & Beery N. A. (2010). The Beery–Buktenica Developmental Test of Visual–Motor Integration: Administration, scoring, and teaching manual (6th ed.). Minneapolis, MN: Pearson.

Brown, T., & Unsworth, C. (2009). Construct validity of the Test of Visual-Motor Skills-Revised (TVMS–R): An evaluation using the Rasch Measurement Model. Scandinavian journal of occupational therapy, 16(3), 133-145.

Noémi C, Jennifer R, Helene J, Polatajko. Impact of task difficulty and motor ability on visual-motor task performance of children with and without developmental coordination disorder, Human Movement Science. (2014).53.365-378.

Parush, S., Lifshitz, N., Yochman, A., & Weintraub, N. (2010). Relationships between handwriting components and underlying perceptual-motor functions among students during copying and dictation tasks. OTJR: Occupation, Participation and Health, 30(1), 39-48.

Poon, K. W., Li-Tsang, C. W. P., Weiss, T. P. L., & Rosenblum, S. (2010). The effect of a computerized visual perception and visual-motor integration training program on improving Chinese handwriting of children with handwriting difficulties. Research in developmental disabilities, 31(6), 1552-1560.

Pruneti, C. A., & Cosentino, C. (2014). Differences in the Visual Motor Development in Children: A Cross-Cultural Study. International Journal of School and Cognitive Psychology, 2014.

Rose, D. J., & Christina, R. W. (2006). A multilevel approach to the study of motor control and learning. Boston: Allyn and Bacon.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.